Forskning som bedrivs avslöjar nästan 20% människor globalt lider av sömnbrist. Ljud sömn är avgörande om en kropp är att bibehålla sin allmänna hälsa. Brist på sömnighet kan orsaka irritabilitet, humörsvängningar, felaktig motoriska funktioner och fokus frågor.

I större skala, sömnlöshet kan resultera i stora frågor som hjärtsjukdomar, diabetes, och sömnlöshet som kan påverka kroppens immunitet. Nu, melatonin ett hormon som produceras av tallkottkörteln normalt hjälper till att reglera sömn-vakna cykler. Men, ofta på grund av yttre faktorer som stress och ålderdom, jetlag eller oregelbundna rutiner, hormonproduktionen kan fluktuera.

Sålunda, de flesta Millennials idag kör efter sömntabletter och syntetiska melatonin sömn botemedel. Nu, medan dessa kan hjälpa, det är bäst att använda naturliga processer för att öka melatonin nivåer. Men, då är det möjligt?

Kan melatonin nivåer öka på konsumerar vissa livsmedel? Finns det några bevis?

Nyligen genomförda studier visar att vissa livsmedel som bananer, ananas, och gröna bladgrönsaker har komponenter som kan öka melatonin nivåer i människokroppen. Denna forskningsstudie har bevisats och publicerats i tidskriften för jordbruk och livsmedels kemi.

Enligt studien, konsumerar tropiska frukter gav ut de bästa resultaten. Ett team av 30 volontärer varje konsumeras en tropisk frukt som ananas eller apelsin och hade en en veckas blekt period däremellan. Inom denna tid observerades en signifikant ökning av melatonin för följande frukter-

  • Ananas 266%
  • Orange 47%
  • Banan 180%

Dessa tropiska frukter särskilt hjälpt människor som lider av åldersrelaterade melatonin brist. Ytterligare forskning visade, konsumerar lummiga gröna grönsaker också leda till stadig melatonin produktion. En grupp på 94 japanska kvinnor togs, och hälften ombads att konsumera vissa bladgrönsaker för en selektiv period medan den andra halvan sades att undvika dem.

I slutändan genomgick båda grupperna observation. Den som konsumerade grönsaker visades ha en melatonin produktion av 1 288 nanogram medan den andra satsen visade en ren ökning av 5,3 nanogram.

Grönsaker som japansk rädisor, morot, pumpa, tomat, spenat och kål visade sig vara fördelaktigt för melatonin vandra.

Dessutom, bortsett från dessa grönsaker, kalciumtillskott också bidra till att öka melatonin nivåer. Mejeriprodukter innehåller tryptofan och kalcium som producerar serotonin. Detta hormon ytterligare hjälper till att främja höga nivåer av melatonin.

  • Emellertid, om alla misslyckas först då bör du överväga att köpa melatonin kosttillskott. Dessa över disk piller säljs i deras syntetiska form. Nu, medan dessa framgångsrikt kan lindra symptomen av sömnlöshet, de har betydande biverkningar också. Få av dessa är följande-
  • Illamående
  • Huvudvärk
  • Irritabilitet
  • Dag-tid letargi
  • Tunt blod

Därför, det är bäst att konsumera dessa sovande hjälpmedel i en minimal mängd av 1-3 mg.

Nu, här är några artiklar att undvika som kan hämma melatonin produktion –

1. om du står inför problem att sova, Undvik att dricka koffein. Drick ditt kaffe koffeinfritt som kaffebönor innehåller betydande nivåer av melatonin som kan hjälpa.
2. Undvik alkohol som igen koffein kan hämma produktionen av detta hormon.
3. tunga måltider och sockerinducerad kost kan förhindra produktion av adekvat köpa melatonin som högt blodsocker fungerar negativt med dessa tillskott.

Som på nu, hoppas du har dina tvivel rensas, och för att förbättra din melatonin nivåer, försök konsumera de livsmedel som nämns ovan.