Sömn är den oumbärliga vilan så att vi alla absolut behöver leva ett hälsosamt och lyckligt liv. Men vi tenderar att tänka på sömn som ett slöseri med tid, utan att vara medveten om den verkliga inverkan det har på våra liv, vår hälsa och våra kroppar.
Således är störningarna av sömn vanliga, för vanligt, sedan vi vet att 47% av svensken lider.

Visste du att 10% av svenskarna tar starka receptfria sömntabletter och att den höga hälsovårdsmyndigheten säger att en av två inte skulle behöva det?

Och vara medveten om att du kan lösa ditt problem på olika sätt och mer effektivt genom att behandla problemet vid källan så att det inte längre är nödvändigt att använda behandlingar för att kunna sova.

Vissa lider av sömnstörningar när de reser på grund av tidsförskjutningar när för andra detta fenomen är ett verkligt problem i vardagen.

Effekterna av brist på sömn: se upp för fara!

Svårigheter att somna och lider av sömnlöshet du bevisa att sömnstörningar inte ska tas lättvindigt och att en brist på sömn kan utgöra en verklig fara för din kropp och ditt sinne, här är de risker du utsätter om du aldrig göra något för att lösa din PR möjlig.

Efter en dålig natt, här är de effekter som brist på sömn kan ha på dig:

Detta kan ha en inverkan på din aptit, du kan ha en känsla av minskad mättnad, dessutom har en studie visat att det finns ett samband mellan brist på sömn och tendensen att äta i större mängd och särskilt mindre god mat för hälsan.

Det är möjligt att du är mer besvärlig än vanligt eftersom trötthet stör din koordination, din koncentration etc. Detta kan vara mycket farligt, särskilt vid bilkörning.

Detta kan påverka dina mellanpersonliga relationer, har en studie visat att uttömda människor är mycket svårare att närma sig eftersom de verkar sorgligare och mindre attraktiva.

Brist på sömn – du kan förlora hjärn massan.

Du är mer hud blomning, känslomässiga centra i hjärnan kan vara upp till 60% mer reaktiv.

Problem på grund av vissa sömnstörningar är bara en icke-uttömmande lista över vad du utsätter dig själv först efter en dålig natt, här är vad du riskerar när det är i dina vanor av lite eller dålig sömn:

Under sömnen 2018 konferensen, forskning visade att bristen på sömn kan multiplicera med fyra din stroke risk som någon av identisk morfologi sover 7 eller 8 timmar om dagen.

Ett orsakssamband har etablerats mellan kronisk sömn förlust och fetma, så du utsätter dig för betydande risker för att gå upp i vikt.

En sömnstudie har visat att i mindre sömn, du minska din livslängd.

Trötthet kan ha en inverkan på din libido, och hos män, detta kan också minska spermieantalet, en studie i Danmark visade att män som saknar sömn har en lägre spermiekoncentration av 29%.

Tips för att sova bra och lösa dina sömnproblem

Först av allt, vara medveten om att din kost kan spela en viktig roll och har en verklig inverkan på din sömn, precis som övervikt kan påverka kvaliteten på din vila. När det gäller mat är de tre viktigaste knep för att inte dricka alkohol, undvika spänningen och ta en matsked mandel puré varje innan läggdags om du har några nattliga cravings.

Också, det är viktigt att veta att somna, din kroppstemperatur måste sjunka. Så undvik sporten på natten som är både en spännande men också ett bra sätt att öka din kroppstemperatur.

Dessutom har vintern inte sätta din värme för stark eftersom det kan skada din sömn, eller klippa en timme före sänggåendet. Du kan om du vill, ta en sval dusch precis innan du går till sängs.

Justera ljusstyrkan på ditt rum för att öka produktionen av melatonin

Var uppmärksam på din exponering för ljus som kroppen är inställd enligt dag/natt ljusstyrka, så ljuset hämmar den naturliga produktionen av melatonin som är hormonet som gör att du kan sova. Så om du använder datorn eller din bärbara dator innan du sover, kommer det att fördröja din sömn.

Om du har sömnproblem, du kan prova melatonin receptfria sömntabletter som gör att du att somna lättare genom växter, inklusive Valerianus, Kalifornien vallmo etc.

Finns det en ersättning för att hjälpa oss att sova gott att absorbera?

Magnesium kan också faktiskt hjälpa dig att sova. Den har en betydande avslappnande verkan, så det undviker stress och främjar sömn. Tyvärr, magnesium brister är mycket vanliga men är ofta inte tas på allvar eftersom magnesium är inte alltid känd för sina dygder.