1994 upptäckte Dr Richard Wurtman äntligen mekanismen som orsakade att människokroppen skulle sova som ett medel för vila. Några laboratorier i MIT formulerade kosttillskott som hjälpte äldre människor att sova, eftersom melatoninsyntesen i deras system hade blivit rostig.
Så småningom fick användningen av melatonin som sömn tillskott en utbredd fläkt efter. Dock var Dr. Wurtman själv avvaktad mot självmedicinering med melatonin.

Med andra ord, eftersom melatonintillskott är lättillgängliga hos dina närmaste medicinska butiker, är det extremt lätt att nå ut för dem. Ju högre bekvämlighet desto större är risken för intaget.

Melatonin utsöndras av tallkörtlar som ligger strax ovanför männens hjärna. Centret som signalerar körtlarna för att släppa melatonin är känt som Suprachiasmatic Nucleus eller SCN. Blinkers för sekretion går upp i tider när naturliga ljusnivåer minskar, vilket ber kroppen att vila för dagen. Detta är också en anledning till att melatonin kallas “vampyrhormon”.

Så arbetar cirkadiska rytmer för att hålla våra kroppar synkroniserade. Hela processen sker organiskt. Ändå finns det exogena skäl som försvårar naturlig utsöndring av hormonet. Ökad exponering för enheter som smartphones, datorer, tabletter i sena timmar, hektiska arbetsscheman mm är de vanligaste orsakerna till nedsatt melatoninsekretion.

Till följd av detta är ett alternativ till ett tillvägagångssätt. Kontrollerade doser inom 0,3-1 mg är de mest föredragna för den lilla impulsen som en störd sömncykel kräver.

Men man måste titta runt innan man tar steget.

Här är varför:

1. Användning av melatonin under en längre tid kan leda till att ditt system blir immun mot administrationen.
2. Överdriven mängd melatonin i systemet kan leda till hormonella problem och följaktligen njure och leverproblem.
3. Vidare kan förlängd användning av melatonintillskott förvärra sömnlösheten genom att minska utsöndringen av melatonin.

Därför kan, som alla andra läkemedelstillskott, oövervakad medicinering med melatonin vara en potentiell fara i de ovannämnda formerna.

Men i situationer där en hektisk livsstil är den främsta orsaken till att sömnnivåerna minskar drastiskt, kan du köpa melatonin i disken i de flesta butiker eller drogbutiker.

Experter uppmuntrar normalt tilläggsanvändning i samband med naturliga medel för att öka melatonin. Enbart beroende av artificiell induktion är inte bara oklokt men också skadligt för hälsan.

Melatonin som ett hormon har också andra funktioner än sömnsregleringen.

Det fungerar också som en försvarsmekanism för mänskliga kroppar på följande sätt:

1. Melatonin är en kraftfull antioxidant. Det kombinerar med negativt laddade atomer av syre och kväve och hjälper till att kontrollera cellskador.
2. Dess egenskaper som en antioxidant hjälper också till att kontrollera migränsmerter.
3. Forskning har också visat att melatonin är destruktivt för cancerframkallande celler, på grund av dess förmåga som antioxidant.
4. Det är också användbart vid behandling av fetma i kombination med kalcium.

Så, utan tvekan är melatonin som ett hormon en mycket viktig som cirkulerar i vårt system. Ändå är det lika viktigt för att det ska förbli närvarande i optimala nivåer i vårt blodomlopp.

Medan systemets funktion kan komma till en hastighetsstöt vid en viss tidpunkt som avbryter cirkadianrytmen, kan en liten drivkraft i form av konstgjorda tillsatser hjälpa till. När allt kommer omkring behöver alla en god natts sömn för att fortsätta arbetet i sin toppform.

Men för det första är det absolut nödvändigt att ha en korrekt bedömning av vilket tilläggsintag som kan medföra. Nackdelarna, även om få, kan vara grav.