Vi kommer att besvara dina frågor i denna blogg POS och lista alla biverkningar melatonin kan orsaka.
Men melatonin har många, många fördelar som vida uppväger eventuella negativa biverkningar. Så låt oss gå vidare och diskutera melatonin i detalj.

Vad är melatonin?

Melatonin är ett hormon som gjorts av tallkottkörteln, en liten körtel i hjärnan. Melatonin hjälper till att kontrollera din sömn och vakna cykler. Mycket små mängder av det finns i livsmedel som kött, spannmål, frukter, och grönsaker. Du kan också köpa den som ett komplement.

Vad gör naturliga melatonin gör i kroppen?

Din kropp har sin egen interna klocka som styr din naturliga cykel av sovande och vakna timmar. Delvis, din kropp klocka styr hur mycket melatonin din kropp gör.

Normalt, melatonin nivåer börjar stiga i mitten till sen kväll, förbli hög för de flesta av natten, och sedan släppa i de tidiga morgontimmarna.

Ljus påverkar hur mycket melatonin din kropp producerar.

Under de kortare dagarna av vintermånaderna, din kropp kan producera melatonin antingen tidigare eller senare på dagen än vanligt. Denna förändring kan leda till symtom på säsongsbunden affektiv störning (SAD), eller vinterdepression.

Naturliga melatonin nivåer sakta sjunka med åldern. Vissa äldre vuxna gör mycket små mängder av det eller ingen alls.

Varför är Melatonin används som kosttillskott?

När du tar melatonin receptfria sömntabletter, de används ibland för att behandla jetlag eller sömnproblem (sömnlöshet). Forskarna tittar också på andra bra användningsområden för melatonin, såsom:

  1. Behandling av säsongsbunden affektiv störning (SAD).
  2. Hjälper till att kontrollera sömnmönster för människor som arbetar nattskift.
  3. Förebygga eller minska problem med sömn och förvirring efter operationen.
  4. Minska kronisk klusterhuvudvärk.

Det kan vara att melatonin, när det tas som ett komplement, kan stoppa eller bromsa spridningen av cancer, göra immunförsvaret starkare, eller bromsa åldrandet. Men dessa områden behöver mer forskning.

Melatonin är också studeras för att se om det kan användas för att behandla sömnproblem hos personer som är blinda. Eftersom dessa människor inte kan se ljus, kan de ha sömnproblem som att sova under dagen och vara vaken på natten.

Tar en melatonin kosttillskott säkert?

I de flesta fall, melatonin receptfria sömntabletter är säkra i låga doser för korttids-och långtidsanvändning.
Men var noga med att prata med din läkare om att ta dem.
Barn och gravida eller ammande kvinnor bör inte ta melatonin utan att prata med en läkare först.

Melatonin receptfria sömntabletter har inte biverkningar. Men de kommer att försvinna när du slutar ta melatonin.

Melatonin biverkningar inkluderar:

  • Sömnighet.
  • Förändringar i blodkärlen som kan påverka blodflödet.
  • Lägre kroppstemperatur.
  • Magbesvär.
  • Huvudvärk.
  • Morgon grogginess.
  • Livliga drömmar.

Om melatonin gör att du känner dig dåsig, inte köra bil eller använda maskiner när du tar det.

Under hälsoundersökningar, berätta för din läkare om du tar melatonin. Och tala om för din läkare om du har svårt att sova (sömnlöshet), eftersom det kan vara relaterat till ett medicinskt problem.