Den mest grundläggande frågan som man först måste ställa är: Vad är jetlag, och hur avbryter det en sömn schema.

Återigen handlar svaret om störningar i den biologiska klockan. När du reser från en tidszon till en annan, det är denna klocka som blir desorienterad, vilket i sin tur resulterar i sömnlöshet.

Därför måste vi ta vår biologiska klocka tillbaka i synk. För att göra detta, melatonin, eller sömn-inducerande hormon måste induceras. I denna situation, sömn är nödvändigt vid en tidpunkt då körteln som producerar hormonet, kallas tallkottkörteln, är normalt inaktiv.

Det är därför, vi använder läkemedels tillskott av melatonin.

Här är de två grundläggande sätten som melatonin receptfria sömntabletter visar sig vara till hjälp i sömn-induktion.

1. det talar om för hjärnan att sova vid en annan tidpunkt än dess normala schema.
2. det hjälper till att synkronisera tidpunkten för kroppens klocka.

Emellertid, man måste överväga följande faktorer innan du använder dessa läkemedels tillskott.

1. Undvik att använda melatonin sömn botemedel utan medicinsk rådgivning.
2. försök intag av tillägget i en säker miljö, innan din första resa.
3. Håll dig borta från alkohol och koffein.
4. barn och gravida kvinnor får inte konsumera kosttillskott.

Du måste överväga dessa faktorer medan du tar melatonin

Som tidigare nämnts, melatonin intag måste vara korrekt tidsinställda samt. Ett tidigt intag av tillägget leder till onödig letargi. Detta försenar i sin tur anpassningen till den tidszon som du byter. Överdosering av melatonin kosttillskott, som alla andra överdos av läkemedel, kan vara skadligt för hälsan.

Också, melatonin receptfria sömntabletter kan innehålla en onormalt hög nivå av hormonet som kan orsaka biverkningar.

Den utmattning som orsakas på grund av långa timmar av resor har ingenting att göra med en sömn schema störs. Således sömnstörningar är en bland en variation av andra causal dela upp i faktorer av utmattning under ett långt flyg.

Därför, en noggrann övervakning av mängden melatonin intag är av yttersta vikt. Man måste strikt följa dosering rutiner för att få precis rätt mängd till melatonin för att åter synkronisera den biologiska klockan.

Varför, medicinsk rekommendation är nödvändig för administrering av melatonin kosttillskott. Således, alltid rådgöra med din läkare när du tänker på att använda dessa tillskott. Med rätt guider för användning av melatonin som ett komplement, användare har gett en positiv feedback.

Förstå melatonin

För att förstå hur melatonin fungerar, och hur viktigt det är i vårt fysiologiska system, låt oss ta en titt in i biologiska klocka funktioner.

Som redan nämnts, tallkottkörteln, placeras strax ovanför mitten av hjärnan, utsöndrar melatonin. När naturligt ljus minskar, körtlar få sin signal för hormonell frisättning. Detta signaleringscenter betecknas som suprachiasmatiska Nucleus eller SCN. Det är faktiskt SCN som fungerar som den biologiska klockan som reglerar resten och aktivitets tillståndet för en person.

Minskat ljus utlöser aktiviteten i tallkottkörteln. Därför är utsöndringen maximal under natten. Det är därför vi kallar det “Dracula av hormoner “. Ljusnivåer är avgörande i melatonin sekretion.

Vi hade tidigare talat om hur en övergång av tidszoner stör den biologiska klockan. Orsaken till detta avbrott beror på variation i ljusnivåer. Detta summerar i slutändan upp i att sänka sömnnivåer av en resenär som hamnar växla tidszoner.

Eller Välj en mer naturlig metod

Sjukvårdspersonal rekommenderar naturligt intag av hormonet än det medicinskt inducerade intaget. Ökande intag av frukter som apelsiner, jordgubbar, tårtor, etc., ökar naturliga melatonin. Men i de fall där sömnmönster går snett på grund av inducerade förhållanden, såsom jetlag, till exempel, en liten medicinsk intervention är acceptabelt, som påpekats tidigare.

Så, övervaka din melatonin intag, under medicinsk övervakning. Inget ger bättre resultat än en optimal medicinsk rutin.