Den biologiska klockan håller sig själv reglerad som ett resultat av utsöndring av ett hormon som vi kallar melatonin. Detta hormon frigörs när hjärnan tar emot en signal från sin centrala signaleringsenhet, känd som Suprachiasmatic Nucleus eller SCN.

Därför är det viktigt att vi klargör vår uppfattning om melatonin.

Cirkulationen av detta hormon i vårt blodomlopp fungerar som en regulator för vila och aktivitetscykler. Eftersom melatonin är ett hormon är det också omöjligt att ha en brist på melatonin i sig.

Ändå är missuppfattningen kring melatonin som botemedel mot sömnlöshet eller sömnlöshet felaktig. Här måste vi också ha en klar uppfattning om vad som orsakar sömnlöshet.

Några av de vanligaste orsakerna till sömnlöshet kan vara följande:

• Förhöjd stress
• Depression eller hopplöshet
• Ångest
• Trauma
• Jet lag
• Oregelbundna sömnstimeringar.

Att säga att sömnlöshet är mer ett resultat av en oregelbunden livsstil skulle låta lämpligare. En anledning till att läkare föreslår att du köpa melatonin är att melatonintillskott är ett alternativ för att kontrollera sömnlöshet. Man kan överväga att förbättra sin oregelbundna livsstil för att säkerställa bättre och aktuell sömn än att få artificiell medicinsk hjälp.

Men i fall där onormalt oregelbundna arbetsskift är en orsak till ett oregelbundet sömnschema är det viktigt att synkronisera vår biologiska klocka. Det här är där intag av melatonintillskott kommer in.

Läkare rekommenderar att du använder melatonintillskott som kosttillskott. Vanligtvis förskriver de inte melatonin i det minsta fallet av oegentligheter i en patients sömnschema. Detta beror på att melatoninintag kräver övervakning. Att slå på rätt balans av melatonin är svårt, särskilt när doserna är så små. Doseringar mellan 0,3-1 mg anses vara optimala.

Därför föreslår både forskare och experter medicinsk övervakning när du väljer att välja att ta tillskott av melatonin. Eftersom det är det enda sättet på vilket du kan se till att dina intagningsnivåer inte överstiger de föreskrivna gränserna.

Nackdelarna och överdoseringen av Melatonin

Medan vi har diskuterat dosen och nödvändigheten av kosttillskott för att bekämpa sömnlöshet, måste vi också överväga nackdelarna med kosttillskott.

En överdos av melatonin kan leda till följande konsekvenser.

• Huvudvärk
• Illamående
• grogginess
• Hormonella fluktuationer

Dessa nackdelar är desto mer anledningen till att melatoninintaget bör övervakas. Här är några försiktighetsåtgärder som man kan träna när man väljer kosttillskott.

• Använda tillskott för en kort tidsperiod på upp till 3 månader.
• Använd inte dessa i samband med andra soporifika läkemedel.
• Undvik att använda dem med alkohol.

Därför med hänsyn till alla fördelar och nackdelar är regulerat intag av melatonin den bästa utväg. Men det som främst föreslagits av experter är en hälsosam diet bestående av vitaminer och mineraler, särskilt vitamin D och B, och folsyra. Man måste också reglera sin dagliga rutin för att tillgodose de nödvändiga tiderna för vila och sömn.

Om Melatonin sovande hjälp är det enda alternativet

Att dra sig till en melatonin sömnmedel måste komma efter att man har försökt att naturlig reglera sin livsstil. En organisk behandling av sjukdomar är alltid att föredra.